Aku dan bisnes..

Pada 28 Ogos 2010 yang lalu, aku telah menghadiri kursus usahawan di Bandar Tasik Selatan di KL. Memang mengkagumkan! unexpected chances to gain money!! haha..

Macam takde kerja lain jer nak buat sampaikan aku mengisi masa pada hari itu dengan menghadiri kursus New Distributor Orientation (NDO) bersama beberapa rakan untuk menimba sedikit ilmu dan pengalaman dalam dunia perniagaan.

Islam adalah Din al-Muamalah, iaitu agama yang mengatur perhubungan sesama manusia. Teruskan membaca

Advertisements
Posted in Pengalaman hidup | 1 Komen

Tunas fikrah..

Salam alaik..tajuk pun dah semacam. Macam takde tajuk lain yang boleh diberikan.(haha) Mari bersama-sama teruskan pembacaan penulisan perkongsian fikrah saya ini yang sudah mula terbentuk sedikit demi sedikit pada usia setahun jagung dalam mengenal hakikat hidup sebenar.

Kekuatan fikrah yang sebenar terletak pada ajaran Nabi Muhammad SAW di mana segala kaedah,cara,konsep dan sebagainya telah pun diajarkan oleh baginda kepada para sahabat khususnya dan sekaligus kepada umat Islam amnya.

Tunas pemikiran ini sudah mula menceracak di dalam otak kecil ini sehingga mungkin menimbulkan banyak lagi tindakan2 yang wajar di samping mendapat sokongan sahabat dan murabbi’s dalam melaksanakan dakwah Islam dengan lebih optimum pada awal usia.

Mengapa saya sibuk sangat membicarakan tentang ini? Fikrah? Muda? Ha..kepentingan untuk berfikir secara matang dan dalam ‘track’ yang betul perlu dipupuk bermula dari sekarang. Sekarang tu bila?Yakni pada awal usia..Tidak hairanlah saya berkata seperti ini. Sedangkan Saidina Ali,Sultan Muhammad Al-fateh,Assyahid Hassan AlBanna dan tokoh2 yang seumpama dengan mereka bergiat aktif dalam gerakan Islam pada usia Muda! Mereka tidak pun dipertikaikan..yang penting cara akal kita berfikir..kita pasti diterima umum..

Teruskan membaca

Posted in Fitrah manusia | Tinggalkan komen

Adush! Malunyaa~~

Kisah ni lama dah berlalu..tapi baru rasa nak tulis..hehe..

Petang Jumaat yang cerah..tarikh tak ingat dah..dalam bulan Julai camtu lah.

Waktu ni aku kena pergi masjid sorang2 untuk solat jumaat sebab abah takda. Abah pergi kursus ESQ kat Ampang sana nun. Jadi, terpaksalah pergi naik motor biru ke masjid sorg2. Selalunya pergi dengan abah, tapi nak wat camne. Lagipun dah biasa dah.Hehe..

Ok.time tu aku ingat lagi pakai baju melayu putih kilat2..fuhh..semangat dah.. macam biasa..pakai minyak wangi banyak2 nak pergi solat.

Masukkan kunci.. Teruskan membaca

Posted in Pengalaman hidup | 4 Komen

Sebab belajar je ke?.. di Premedic

Memang tugas dan tanggungjawab kita hidup di muka bumi hanyalah untuk beribadat kepadaNya.. sebagaimana Allah swt berfirman (mafhum)..

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepadaKu” (Adzariyyat:56)

 

Post ini sekali lagi tidak bertujuan ujub,takabur atau seumpama dengannya. Hanyalah sebagai memberi pengajaran kepada sahabat-sahabat semua.

Teruskan membaca

Posted in PREMEDIC 2010!!! | 6 Komen

Berjayakah di PreMedic?

Bismillah arrahman arrahim.Perkongsian eksklusif untuk sahabat semua.

Selepas UPSR,PMR,SPM..kejayaan demi kejayaan aku kecapi. Allah swt sahaja yang layak dipuji. Bukannya aku yang hina dan manusia yang hanya diberi kecerdasan apabila Allah izinkan. Alhamdulillah. Dialah sahaja yang Maha Bijaksana lagi Maha Pemurah.

Kali ini, aku melangkah ke alam yang lebih mencabar. Di saat memerlukan keteguhan jati diri dan keazaman yang lebih tinggi dari sebelumnya. Meskipun hanya 2 bulan (lebih kurang) di Fakulti Perubatan Universiti Putra Malaysia Serdang, banyak jua pengalaman yang perlu diamati dan difikirkan. Bukannya sekadar mengalami lalu ‘tidur’ kembali.

Aku rasa lebih teruji dari yang sebelumnya! Namun aku menganggap itulah tarbiyah dari Allah swt tanda kasih sayangNya pada ku. Ujian..ujian..ujian..

Teruskan membaca

Posted in PREMEDIC 2010!!! | 6 Komen

Mimpi yang sukar dilupakan…

Kepenatan..tertidur pada waktu petang bertarikh 6 Julai 2010 banyak merencana langkah-langkah seterusnya.. Mesti tertanya-tanya sebab nya en?

Urmm..hendak bercerita pun agak samar sebenarnya mimpi yang dialami. Namun, ‘mainan tidur’ ini banyak menjadikan aku terfikir-fikir. Kalau hendak ditafsirkan pun, aku tak pasti sejauh mana kebenarannya dan kebanyakan mimpi-mimpi pun datangnya daripada syaitan. Oleh itu, aku perlu berhati-hati.

Ok! Baiklah.Mimpi apa yang aku alami sangat pelik Teruskan membaca

Posted in Pengalaman hidup | 4 Komen

I’m on the right track!!

“Kekuatan mula dirangka, ilmu mula disusun, hati mulai tenteram, namun langkah belum dicipta…” Itulah kenyataan yang aku boleh berikan apabila umurku mencapai 18 tahun. Iman mula bersuara..”apa yang sudah kau lakukan untuk agama wahai Farris??” Kadang kala aku memikirkan keadaan ini sehingga merasakan diri ini sangat kecil di sisi Allah azza wa jalla. Siapalah aku ini kalau hendak dibandingkan dengan para sahabat dan tabien terdahulu yang golongan ini telah memberi sumbangan yang sangat besar dalam agama.

Ada orang kata..”Ush! Kau ni nak compare sumbangan dengan golongan tu..susah la..” Itu kata-kata yang kadang kala yang ‘menjatuhkan’ moral. Dan yang aku tak boleh terima apabila ia muncul dari kata-kata orang yang sama aqidah dengan ku.Lalu aku membalas.. Teruskan membaca

Posted in Pengalaman hidup | 4 Komen