Category Archives: Fitrah manusia

Bicara X-FACTOR!

Bismillah.. Jari ibarat meluncur di atas papan kekunci.. melakar seribu perkataan dan menyusun ratusan ayat bagi menggambarkan apa yang aku ini bicarakan.. aku sentiasa memikirkan potensi apa yang aku ada yang boleh aku laburkan dalam jalan dakwah ini. Bila aku … Teruskan membaca

Posted in Fitrah manusia | 2 Komen

Mesir..Bumi yang ‘mendidik’..

Perkongsian eksklusif bagi sesiapa yang baca ni!  Terlalu banyak yang ingin dikongsi dan ingin diceritakan.. Malaysia..Mesir.. dua tanah yang luas yang tidak banyak beza..namun berbeda! Haha..faham? Sangkaan ku sebelum tiba di bumi ini (mesir)..banyak yang tepat.. hampir 80% lah! Menyedari … Teruskan membaca

Posted in Fitrah manusia | 3 Komen

Aku dan Cinta~

“Syair Arab menyebut, apabila seseorang yang bercinta di tanya, “Apakah kau menyintai atau sedang bercinta dengannya?”, maka dijawabnya, “Oh, tidak…kawan sahaja atau apa sahaja alasannya,” Ketahuilah dia seorang pasangan KAZZAB (penipu)” “…Rasa hormat adalah asas penting menjalin hubungan cinta yang suci … Teruskan membaca

Posted in Fitrah manusia | 5 Komen

Rasukan keadilan!

Dunia kini..bagai dirasuk! Jangan terkejut..apa yang berlaku di Tanah Arab itu (TUNISIA,MESIR,YAMAN,JORDAN,BAHRAIN,LIBYA dan sebagainya) ..memang benar-benar rasukan! Mereka ‘meggila’ inginkan keadilan! Menjatuhkan yang batil dan inginkan perubahan…

Posted in Fitrah manusia | Tinggalkan komen

Celupan tarbiyah..

صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ

“Shibghah Allah. Dan siapakah yang lebih baik shibghahnya dari pada Allah? Dan hanya kepada-Nya-lah kami menyembah.” (QS. Al-Baqarah : 138)

Bismillah..mengupas tajuk ini memerlukan masa. Tatkala masa itu dihimpit dengan nikmat-nikmat dunia, kita menjadi lebih kuat dengan izin Allah swt. Topik yang berat, namun berusaha untuk dimudahkan kefahamannya agar kita sama2 mengambil manfaat. InshaAllah…

Celupan! Celupan! Celupan!

Ibarat kain putih yang ‘dicelup’ ke dalam cairan hitam lalu menjadi kain hitam.. itulah hakikat celupan. yakni sibghah!

Persoalannya..sibghah mana yang lebih utama? Mari kita faham.. Teruskan membaca

Posted in Fitrah manusia | 1 Komen

Saff..saff..

Alahai muslim Malaysia, susah betul nak ikut arahan tok Imam ni, luruskan saf, rapatkan barisan dan penuhkan barisan di hadapan. Aku ingat lagi waktu darjah enam, latihan menjadi Imam di sekolah rendah mahupun sekolah agama, bergilir-gilir dengan rakan-rakan untuk menjadi … Teruskan membaca

Posted in Fitrah manusia | 6 Komen

Tunas fikrah..

Salam alaik..tajuk pun dah semacam. Macam takde tajuk lain yang boleh diberikan.(haha) Mari bersama-sama teruskan pembacaan penulisan perkongsian fikrah saya ini yang sudah mula terbentuk sedikit demi sedikit pada usia setahun jagung dalam mengenal hakikat hidup sebenar. Kekuatan fikrah yang … Teruskan membaca

Posted in Fitrah manusia | Tinggalkan komen